Brzdová kapalina DOT 5.1 EV byla vyvinuta pro zařízení moderních vozidel, která jsou zabudována také do elektromobilů

Hybridní a čistě elektrická vozidla se v mnoha ohledech liší od vozů s běžnými spalovacími motory. To platí jak pro pohon, tak pro součásti, které zajišťují, že se vytvořené zrychlení opět utlumí: brzdy. Společnost LIQUI MOLY, specialista na chemii vozidel, vyvinula brzdovou kapalinu speciálně pro elektricky poháněná vozidla: DOT 5.1 EV. Je pro to několik důvodů.

Vozidla s konvenčním spalovacím motorem mají brzdový systém – elektromobily a hybridní vozidla také. U všech těchto vozidel se brzdová kapalina obvykle mění každé dva roky. „Ale to je také tak všechno, v čem se shodují, protože profil požadavků elektroaut je leckdy zcela jiný,“ ví David Kaiser. U společnosti LIQUI MOLY vede tento odborník celou oblast výzkumu a vývoje. Proto specialista na chemické výrobky pro vozidla vyvinul brzdovou kapalinu DOT 5.1 EV. EV je zkratka pro Electric Vehicle.

Přečtěte si také:  Proč je nové Porsche Macan tak efektivní při nabíjení?

Existuje řada důvodů, proč jsou brzdové systémy částečně nebo také čistě elektricky poháněných vozidel náročnější. „Jedním z nich je ochrana proti korozi,“ říká David Kaiser. „Protože elektromotor funguje také jako brzda a generuje energii pro baterii, mechanický brzdový systém se používá jen zřídka. To vede ke vzniku bodové koroze.“ Speciální aditiva tomu zabrání.

„To však neznamená, že brzdový systém v elektroautomobilu pracuje klidným tempem,“ říká vedoucí vývoje společnosti LIQUI MOLY. „Tato vozidla jsou zpravidla těžší než vozidla se spalovacím motorem a rychle dosahují vysokých rychlostí, ze kterých pak v případě nebezpečí musí i náhle zabrzdit. Brzdy se tak rychle silně zahřívají. Brzdové kapaliny, jako je náš nový produkt DOT 5.1 EV, musí fungovat i v případě horkého brzdového systému, a proto vyžadují vysoký bod varu za sucha i za mokra.“

Vlastnost číslo tři je co nejnižší vodivost proudu. To hraje roli, pokud je elektrický systém instalován v blízkosti brzdového systému a není elektricky dostatečně odstíněn. Stejně jako u bezdrátového, indukčního nabíjení elektrického zubního kartáčku nebo mobilního telefonu mohou být v brzdovém systému indukována elektrická napětí, která mohou způsobit rozklad brzdové kapaliny nebo korozi.

Přečtěte si také:  Elektromobilita v Česku 2023: 22 500 elektromobilů a přes 4 600 dobíjecích bodů, většina z nich nabíjí zelenou elektřinou

Čtvrtou vlastností je viskozita. „Stejně jako u motorového oleje je pro výkonnost kapaliny rozhodující její průtoková charakteristika. Čím nižší viskozita, tím rychleji se motor promaže. Nízkoviskózní brzdová kapalina přenáší brzdné impulzy v systému rychleji, elektronické jízdní asistenční systémy jako ABS nebo ESP fungují lépe a reagují ještě citlivěji,“ říká David Kaiser.

Pro brzdové kapaliny i pro motorové oleje platí: Používejte pouze to, co se smí používat. Měřítkem jsou schválení a specifikace.